Cestopisy

Rhodos pěškobusem

Melissa Travel

JanaS.
Jana / 6xNa RN od 30.12.18 · 4 rokyNaposledy 15.09.21/08:55 · 2 rokyZobrazit profil
Rhodos60/8 MB5 250x530.12.18/17:25

Doporučit
Doporučit na email
b9f4A
Tisknout

Mám ráda tyto stránky a díky nim jsem se dobře připravila na dovolenou na Santorini a Rhodos. A protože pro poznávání Rhodosu většina lidí doporučuje půjčit si auto, mám pár tipů pro ty, kteří chtějí jako já cestovat trochu busem a trochu pěšky.

Letiště – tady to chodí trochu jinak, než je obvyklé. Napřed se čeká ve frontě tradičně na zvážení kufrů a obdržení letenky. Pak si kufry bereme zpět a jde se do další fronty, kde kufr projede rentgenem a teprve teď odjíždí pryč. Následně jdeme po schodech nahoru do další fronty na kontrolu příručního zavazadla.

Letovisko Faliraki - byli jsme ubytovaní v letovisku Faliraki. Faliraki má písčitou velkou pláž s velmi pozvolným vstupem do moře. Faliraki má několik autobusových zastávek. Jedna je u kostela (je to hlavní silnice Rhodos – Lindos), další dole u pláže a další v rovnoběžné ulici s ulicí nahoře (kde je zastávka u kostela) a s ulicí dole u pláže. Pozor na restauraci Tyfannys, nemají dobré jídlo.

Autobusová doprava:

Internetové stránky s jízdním řádem včetně ceny: www.ando.gr/eng, Bus schedule Rhodes island. Hlavní nádraží je v hlavním městě Rhodos. Je to zároveň konečná stanice. Jsou tu dvě autobusové společnosti, jedna obsluhuje západní stranu ostrova, druhá východní stranu ostrova. Každá má svoji pokladnu a jsou nedaleko od sebe. Na ty největší atrakce ostrova se dá jet autobusem. Někdy mají víc spojů za den, některé mají jen jeden autobus dopoledne tam, a jeden autobus odpoledne zpět. Vše lze zjistit na internetové stránce viz. výše, nebo na hlavním nádraží jsou vylepeny plakáty s obrázky a informacemi. Odsud se jezdí na všechny výlety. Jízdenky se kupují v hlavním městě a v Lindosu přímo v pokladně (pokud si nestihnete koupit lístek, lze jej koupit u řidiče). Jinak se jízdenky kupují jen u řidiče.

Výlety autobusem:

Hlavní město Rhodos – právem patří k nejnavštěvovanějším místům ostrova. Z konečné zastávky jsme šli podle cedule na WC do areálu s bílým altánkem a vyšli druhou stranou bránou ven a byli jsme v přístavu Mandraki . Odtud jsou už vidět hradby a za nimi je historické centrum města. Středověká atmosféra nás pohltila . Dlažba je zhotovena z oblázků, takže je potřeba si vzít boty s pevnou podrážkou. Šli jsme s davem a to nás dovedlo na náměstí . Na rohu Rytířské ulice jsou informace, kde mají mapku města i v češtině. Je tu věž Roloi , kde vstup je 5 Eur a v ceně je drink na baru. Výhled z věže na město je krásný . Byli jsme tam ve dne i po setmění a obojí má své kouzlo. U věže je jedno bistro s posezením na zahrádce (Punto point) . Zeptají se hosta odkud je a dají mu na stůl jeho vlajku. Číšníci umějí trochu česky.

Rodini park – městský park na jižním okraji města. Je to velký areál, dnes ale zanedbaný, v dezolátním stavu. Popadané stromy, lávky, vše zasypané listím a odpadky, zarostlé, kalná říčka . Dál už to vypadalo jako ponurý tmavý les. Je to spíš hororové prostředí .

Lindos – taky právem patří mezi nejnavštěvovanější místa ostrova. Nahoře je akropole a pod ní jsou bílé domečky. Jde se od parkoviště dolů, pak přes informace a úzkými uličkami nahoru k akropoli . Kousek za informacemi je bistro Estia , kde prodávají nápoje a menší jídla. Měli jsme tam ten nejlepší gyros v pitě, co jsme na ostrově jedli. Vepřový za 2.90 Eur a kuřecí za 3.30 Eur. Protože je to neteplejší místo celého Rhodosu, vyplatí se jet sem prvním autobusem a hned navštívit akropoli. Jde se dost do kopce a po schodech, tak to ráno není tak vyčerpávající. Taky je zde ráno málo lidí. Po návštěvě akropole jsme bloumali uličkami . Tady člověk úplně ztratí pojem o čase. Na hlavní trase je už dopoledne hodně lidí, stačí ale zajít do boční uličky a člověk je sám. Zde platí taky obuv s pevnou podrážkou, protože i tady je dlažba z oblázků, místy ochozená a kluzká. Jsou tu z oblázků pěkné mozaiky . Pod jedním cípem hradeb akropole je staré divadlo . Krásný pohled na město je od restaurace Atmosphere. Musí se k ní po trase autobusu zpět po silnici. V půlce je malé odpočívadlo, ale od restaurace je to hezčí . Večer je městečko krásně osvětlené .

Anthony Quinn Bay – z letoviska Faliraki se dá dojít pěšky. Jde se po hlavní silnici Rhodos – Lindos (tedy beru to od autobusové zastávky u kostela) směr Lindos, míjíme zelenou benzínku zprava a barevnou zeď zleva a za zdí na křižovatce se dáme doleva přes silnici. Cesta stromovou alejí je chvíli společná, potom se dělí. Rovně se jde na pláž Anthonyho Quinna a pláž Ladiko, doleva nahoru se jde na Profitis Ilias (podle některých materiálů Profitis Amos). Cesta nahoru je strmější, ale moc hezká. Kolem cesty rostou různobarevné a různovoňavé chomáčky, jsou tu krásná panoramata a občas kozy a krávy . Horské kozy už nevěděly, jak nás zaujmout, tak vyskakovaly na větve stromů a okusovaly je . Nahoře je kostelík s modrou střechou. Zleva je vidět pláž Faliraki, zprava pláž Anthonyho Quinna. Doporučuji sem jít odpoledne kvůli postavení slunce na focení. Dopoledne totiž bude vidět prd . Odpoledne jsou vidět nádherné odstíny moře od azurové až po zelenou. Moje nejoblíbenější fotka z celé dovolené je odsud focená odpolední pláž Anthonyho Quinna. Nepoučená a příliš nadšená jsem sem lezla už ráno málem bez snídaně. Bez kýženého efektu. Tak jsem si to zopakovala odpoledne a teprve teď jsem žasla a nemohla se toho pohledu nakochat . Mezi ranním a odpoledním výstupem jsme navštívili i pláž Anthonyho Quinna a pláž Ladiko . Obě jsou to pěkné malé pláže, ale je tu hodně lidí.

Údolí motýlů (Petaloudes Butterflies) – jeli jsme autobusem do hlavního města a odsud autobusem přímo do Údolí motýlů. Údolí motýlů je taková oáza ve vnitrozemí ostrova - lesík s vodopády a potůčky. Kůra těchto stromů voní jednomu druhu motýla (můry) a ten jsem přilétá za účelem rozmnožování. Jsou jich tu spousty a doslova obsypou vše – celé kmeny stromů, kameny, zeď . Je to pěkná podívaná a zároveň je tu krásný chládek.

Prasonisi – od tohoto výletu nás průvodkyně hodně odrazovala. Prý se někdy stane, že zpáteční autobus prostě nepřijede. Dotyční si vzali taxíka za 100 Eur. Dívala jsem se jeden den na internetovou stránku s jízdními řády a nenašla jsem to tam. Řekla jsem, že v tom případě nejedu. Druhý den už to tam ale napsáno bylo. Tak jsme se hned rozhodli, že tam pojedeme, než to zase zmizí. Vybaveni odvahou a 100 E (pro jistotu) jsme se vydali na cestu. Opět busem na hlavní nádraží v Rhodosu a odtud busem na Prasonisi (s přesedáním v Lindosu). Cesta trvá tak 3 hodiny. Na konečné se ještě spousta lidí šla ptát řidiče, zda opravdu odpoledne přijede. Asi taky vědí svoje. Prasonisi je na jižním konci ostrova a zde se setkává Egejské moře se Středozemním. Mezi nimi je pláž. Za pláží je malý poloostrůvek s majákem. Při přílivu se obě moře spojí a z poloostrovu je ostrov. Je to pěkné a pěkná procházka po poloostrůvku. Autobus odpoledne opravdu přijel 

Filerimos – autobusem do hlavního města a odsud autobusem přímo do Filerimos. Toto je zrovna spoj, kde dopoledne jede jeden autobus tam a odpoledne jeden zpět. Cestou jsme se dívali, kolik zeleně kolem je. Jeli jsme dokonce lesem. Na parkovišti je bistro se zahrádkou, dále vlevo jsou schody nahoru a vedou ke klášteru . Vpravo je alej stromů a křížová cesta , která vede k velkému betonovému kříži , kterým je možno vylézt nahoru (nyní vstup zavřený) . Uvnitř je železné točité schodiště. Vyhlídka pod křížem taky stojí za to . Je tu hodně pávů .

Koskinou – jeli jsme ze zastávky na pláži směr Rhodos na zastávku Kresten palace a tam mezi kioskem a taxislužbou je cesta do vesnice Koskinou. Je to vesnice, kde je mlýn a hlavně jsou tam pěkné barevné domečky . Kdyby co chvíli odněkud nevyštěkl pes, byla by to idylka.
Domečky teda nejsou moc udržované, ale pořád je na co koukat.

Tsambika Beach a Panagia Tsambika – autobus jede přímo na Tsambika Beach . My jsme ale šli na Panagia Tsambika. Jde se z Tsambika Beach po silnici zpět po serpentinách nahoru. Tam, kde se cesta napojuje na hlavní, je kostel. Pak asi 500 m po hlavní silnici a cesta najednou nabízí velký ukazatel Panagia Tsambika vpravo. Šli jsme po cestě nahoru, až jsme došli k restauraci, muzeu a kapličce . Poté je tu trochu vetší kopec a po něm 300 schodů. Pozor, na cestě dolů schody kloužou. Nahoře je takový polovenkovní klášter s pěknou brankou , zvonem mozaikou na zemi. Krásné výhledy jsou samozřejmostí . Odtud je pláž Tsambika i pláž Kolymbia mnohem hezčí, než zblízka . Doporučuji sem jít odpoledne kvůli sluníčku. Budou pěkné barvy moře a tím pádem pěkné fotky. Cestou zpět jsme nešli až k pláži, ale na hlavní silnici k ukazateli Panagia Tsambika na zastávku. Autobus podle jízdního řádu měl jet až za 50 minut, ale najednou přijel jiný autobus a domů nás vzal. Do letoviska Faliraki nebo přes něj jede hodně autobusů, takže tohle se stává dost často.
Cesta od pláže ke klášteru může být tak 2,5 km dlouhá a výstup je dost namáhavý (dnes mi tekla i podprsenka), ale rozhodně to stojí za to.

Epta Piges (sedm pramenů) – jede se opět z hlavního nádraží přímo do Epta Piges. Je to takový lesíček, kde je chládek. Je tu 7 pramenů, které jsou označeny čísly. 1 a 2 jsou vyschlé, sedmička je označená na stromě. Je tu taky hodně pávů. Prameny se vlévají do potůčku a ten teče do tunelu. Tunel je dost dlouhý a průchozí (nic pro klaustrofobiky) . Stačí zout boty a projít ho. Voda nohy krásně osvěží. Naštěstí jsem měla baterku. Z tunelu voda teče do rybníčku, kde žijí žáby a vážky. Na konci rybníčku jsou stavidla a za nimi vodopád .

Kallithea Springs – jeli jsme ze zastávky od moře směr Rhodos na zastávku Kallithea Springs. Šli jsme od zastávky dolů a čekal nás tam vstup jako z arabské pohádky. Vstup jsou 3 Eura. Kallithea Springs bývaly věhlasné lázně. Dnes už nejsou funkční, ale pěkně se o ně starají. Jsou tam dvě kopule. Jedna u vchodu, kde jsou překrásné průhledy na moře , mozaiky na zemi, všechno bílé. Druhá kopule je dole . Ve stropě jsou hvězdičky a modrými sklíčky , na stěnách mořské motivy. Všechny hlavní cesty jsou vysázené oblázkovými mozaikami. Dole je pláž . Moc hezká barva moře, ze začátku pozvolný vstup do moře, dále obrostlé kameny a skály. Vhodnější pro potápění. Koupali jsme se tam jen chvíli, pak jsme šli radši na naši pláž ve Faliraki.

Afandou – je to třetí největší město ostrova. Na výlet jsme si ho vybrali náhodou, poněvadž jsme už všech naplánovaných cílů dosáhli. Z zastávky u kostela jsme jeli do zastávky Afandou beach . Z pláže jsme šli po silnici, cestou viděli starý katolický kostelík s oboustrannou kašnou se třemi kmeny stromů . Pak jsme šli přes most dál do města Afandou. Při obcházení kopce u cedule Gardenia (ale ne do schodů, nutno obejít zatáčku) jsme narazili na pěknou křížovou cestu , která vede do kopce. Je vytvořena zřejmě z keramiky . Nahoře je velký betonový kříž a kaplička. A taky pěkné výhledy na město. Poté stejnou cestou zpět a po silnici směrem na náměstí po pravé straně v bočních uličkách jsou ještě k vidění staré domečky. Na náměstí je kostel a zřejmě klášter. Chtěli jsme si trochu odpočinout a dát si frapé, tak jsme vyšli kopec k restauraci Skyline, pyšnící se panoramatickým výhledem na město. Usadili jsme se na zahrádce, dali si super frapé za 2 Eura a dostali k tomu i sklenku vody s ledem, což bylo v tom teple mimořádně osvěžující. Obsluhuje tu blondýnka ze Slovenska, která tu žije už 10 let. Zpět už jsme jeli ze zastávky na náměstí.

Organizovaný výlet:

Ostrov Symi – byl to jediný výlet, který jsme si koupili. Celodenní výlet lodí na ostrov Symi. Ostrov je moc hezký. První zastávka u kláštera, poté už do přístavu. Domečky jsou staveny kaskádovitě nad sebe a jsou barevné a krásné.

Byli jsme tu na 14 dní a každý den jsme byli někde na výletě. Bohužel se nedá autobusem dostat na Monolithos. Teda myslím, že jeden autobus jede v pondělí ráno z hlavního města, ale zpět už nejede nic.

Budu ráda, jestli se vám bude něco z mých zápisků hodit 